torsdag 9 maj 2013

MADMAY KAL



I love the video podcast Knitting in circles, and now they have a kal I couldn´t resist. During May you can knit anything you want, but it has to be out of Madeline Tosh yarn. Projects can have some non-Madelinetosh yarn included, bur it must be primarily MadTosh. You must be a member of the group and show a photo of your FO in order to enter for prizes. And you have until May 31 st. 

I chose Madeline Tosh Merino Light and 2,5 mm needles. And also, I´m knitting a top down sweater!! I am really going to have to be a monogamous knitter this time.......and THAT I have NEVER done before!

(And what is wrong with blogger?! Some of my text is showing like I was copying it in...?)

I am improvising the sweater, and all I know is that it is going to have short sleeves. For two reasons: 1. There is not much time and I am a slow knitter. 
2. I only have three skeins. One skein has 384 metres......we will se how this goes!

Do you see the Yarn cozy in the picture? I´ve just finished it. I croched it out of woolyarn I dyed with plants and a 3,5 mm hook. My inspiration came from Tootitosh. She send me a mms a while back and showed me some lovely yarn cozys she had sewn. And next thing you know, I found myself looking for the perfect yarn in my stash to start making my own version of one......
And I was improvising it like I do a lot.
Disa

Jag älskar video podcasten Knitting in circles, och nu har de en KAL som jag inte kunde motstå. Under Maj får man sticka vad man vill, men man måste använda Madeline Tosh garn. Projekten kan ha lite annat garn, men måste mestadels inehålla Madeline Tosh garn. Man måste vara medlem i deras grupp på Ravelry, och visa ett foto på sitt FO för att ha chans på priserna. Och man har till sista Maj på sig.

Jag valde Madeline Tosh Merino light och 2,5 mm stickor. Och dessutom, att sticka en uppifrån och ner tröja!! Jag måste verkligen vara en monogam stickerska den här gången......och DET har jag aldrig testat förut!

(och vad är det för fel på blogger?! En del av min text visas som om jag har kopierat och klistrat in?! Någon som haft samma problem?)

Jag improviserar tröjan, och allt jag vet är att den ska ha korta ärmar. Av två skäl:
1. Det är kort om tid och jag är en långsam stickerska.
2. Jag har bara tre härvor. Varje härva är på 384 meter.......vi får se hur det här ska gå!

Ser du garn gömman på bilden? Den har jag just färdigställt. Jag virkade den av ullgarn som jag har växtfärgat och en 3,5 mm virknål. Min inspiration kom från Tootitosh. Hon skickade mig ett mms för ett tag sedan och visade några underbara garn gömmor som hon sytt. Och efter det fann jag mig själv letandes i garn stashen efter det perfekta garnet att virka min egna version av......
Och som med det mesta jag gör så improviserade jag den.
Lev väl!
Disa

4 kommentarer:

Tina sa...

Det ska bli spännande att se hur tröjan växer fram. Det är så himla bra med uppifrånochnerstickning när man har begränsat med garn.
Så fin garngömman blev! Härlig färg, jag har blivit mer och mer förtjust i gult, märker jag.

Otaliga projekt sa...

Gömman är jättefin! När jag kollade igenom blogglistan på mobilen igår så skymtade den förbi. Och det kändes som om detta inlägget förtjänades att läsas på datorn. Men du höll mig på halster ett bra tag in i inlägget...

myrica sa...

Vilken härlig gömma du har gjort, jag har nog aldrig fått tummen ur att göra någon gömma.
Ha en bra dag
kram

Hedvig sa...

Ser fint ut! Ska blir kul att se resten växa fram :)