tisdag 27 november 2012

Dagarna bara kommer och går


Nu går tiden så där fort igen!! Jag hinner inte med mig. Det regnar, är dimma, snöar, tok blåser, kommer hagel skurar, regnar och snöar och övergår sedan till snöblandat regn om vartannat om och om igen. Så att fota är nästan omöjligt. Det blir inget dagsljus ens. Jag hade tänkt fota sjalen, så ni skulle få se hur stor den är nu - men det får bli då dagsljuset kommer åter.

Jag har fortsatt att väva, varav jag inget kan visa då det är julklappar eller presenter för hela slanten. Och jag har gjort några saker till mig själv som är likadana och visar jag dem så ser ju de som ska få mina vävda alster, och då är överraskningen borta ändå. Men nästa vecka kanske jag kan visa något av det, då jag ska ge bort en och har gjort en likadan till mig själv - och då kan jag ju visa de två. Så jag hoppas på bättre väder nästa vecka!!

Tills vidare får ni se ett ganska ointressant projekt jag håller på med. Tjocka knävärmare i fyrtrådigt ullgarn. Jag har ju nästan alltid kjol eller klänning, och trots ull strumpbyxor och ull leggings fryser jag ofta om just knäna, och tänkte att det är ju onödigt då jag är en hantverkande människa! Nån måtta får det ju vara. Varför har jag inte gjort mig ett par för åratal sedan......? Men ja, jag var riktigt arg över mina kalla knän en dag efter en skogspromenad med Mirra och la upp till ett par direkt jag kom in. Den ena är klar och jag håller nu på med den andra.

Jag ska göra fler par, fast i härliga färger med två trådigt ullgarn, men det första jag ville ha var ett par riktigt tjocka och det första tjocka ullgarn jag fick syn på var vitt, så jag ryckte åt mig det och började.

Annars stickar jag mest på sjalen och undrar hur många maskor jag ska komma upp i för att den ska bli lagom. Jag har just nu 336 m på stickorna, och det är två trådigt ullgarn och en 4mm stickepinne. (jag stickar lite löst, ofta är 3,5 mm lagom för mig då jag använder två trådigt ullgarn) Garnbollarna är rätt små nu och jag vet inte hur många fler varv jag kan tänkas få ut av dem och jag har inga fler i dessa nyanser. Någon som tror att storleken är rätt bra nu eller snart åtminstone?

Tack för alla gulliga kommentarer!!
Må gott!
Disa


5 kommentarer:

Tina sa...

Just nu känns gråvädret tröstlöst. Jag går också här och väntar på fotoljus och uppehåll, för det finns en färdig sjal att fota. Hurra!
Det ska bli kul att få se hur din sjal blir.

Heldri sa...

Jag har börjat fundera på att sticka mamelucker eftersom jag främst fryser om lår och rumpa. Det hinns nog inte med i år men kanske till nästa vinter...

Mmatilda sa...

Vi har också haft en skit-trist period, bara dimma regn och mörker... Man vet inte vad man ska pigga upp sig med, men ett vitt garn är ju en bra början... Spännande att se din sjal så småningom!

myrica sa...

Ja du ,jag tycker jag bara hinner upp och sedan är det kväll och jag har bara sprungit antinge i affärer eller så städar jag, jo jag bakar oxå.
Nåja jag ska sitta vid advent
kram

Emilia sa...

Javisst är det tråkigt fotoväder! Knävärmare är bra det kör jag med (så slipper man göra långa benvärmare om man nu kör med stövlar)!