fredag 29 juni 2012

Lata dagar





Vaken halva nätterna och sover halva dagarna, jag och yngsta sonen har helt råkat vända på dygnet. Kärleken och äldsta sonen jobbar hela sommaren. Eller, ja kärleken ska ha en veckas semester i sommar, annars jobbar han bara.

Vi är tidlösa och gör det som faller oss in. Vi tar Mirra till havet och badar, går långa turer i skogen. Planterar om alla olika grönsaksplantor som växer ikapp med blommorna och kikar på de små gröna runda utbuktningarna som börjar bli jordgubbar. Luktar på och beundrar blommorna. Sitter i solen och läser eller stickar eller virkar medans han far runt med kompisar, grillar maten och snor ihop goda efterrätter. Leker och gosar med Mirra. (som i skrivandets stund envisats med att ligga i mitt knä när jag halvligger och försöker skriva mitt blogginlägg) Sitter och ligger med våra nya små surfplattor, kärleken köpte mig en i en myyyyycket för tidig födelsedagspresent. Och yngsta sonen köpte en likadan för egna pengar han fick då han fyllde 13. Första eftermiddagen vi fick dem, nördade vi från halv fem på eftermiddagen till fem på morgonen.....*ler*

De är på 7" bara och otroligt behändiga, ändå tillräckligt stor för att bekvämt (solen lyser så starkt på skärmen på fotot att den ser mörk ut) kunna läsa och se på film mm. Lätta som tusan, bara stoppa ner i handväskan och ta med var som helst. Och jag har hittat en jädrans massa roliga appar med spel och allt möjligt. Så jag har helt snöat in på att leka med min nya lilla leksak.

Vi har sommar och sol mest hela tiden. Varje dag har vi haft minst 20 grader i skuggan, ibland molnigt och någon regnskur, men sedan sol igen. Så tidlösa njuter vi av ledigheten och tänker varje dag att vi skulle nog vända tillbaka på dygnet, men så kommer natten igen (den ljusa) och vi är inte redo för sömnen ändock.

Idag kom två nya fina garngömmor i ett paket, i ett underbart retrotyg, men kamerans batteri är slut, så de får jag visa en annan gång. Lovar er att de är helt underbart fina!

Hoppas ni alla där ute har en härlig sommar och jag tackar för alla fina kommentarer ni ger mig.
Må gott!
Disa

5 kommentarer:

Mmatilda sa...

Så skönt du verkar ha det! Ni måste också ha det bästa vädret i landet just nu. Du får visa de nya garngömmorna sen!

Saras pyssel sa...

Åh, det låter alldeles underbart! Själv jobbar jag mest hela sommaren. Får lite ledigt under andra halvan av augusti i alla fall...

myrica sa...

Du det lät riktigt gott att kunna göra som man känner för, jag försöker men det finna alltid något som drar en tillbaka till att göra.
Jag har varit inne på en sådan platta men det har inte blivit av att jag köpt någon ännu, men du får mig att tänka om igen.
Jag hoppas du får en trevlig helg
kram

Heldri sa...

Åh så härligt det låter! Här har det mest regnat men jag hoppas på fint väder i helgen.

Manduzana stickar sa...

Åh, det låter som om du har en väldigt skön sommar!