tisdag 19 juli 2011

Virkade semestersockar




Ja, på vår lilla semestertur virkade jag mig ett par ullsockar i växtfärgade garner. Det var faktiskt det enda i hantverksväg som jag gjorde. Trots tropisk hetta och allt! *skrattar* Men det var mest ute på havet där det blåste eller kvällstid jag satt och virkade.

Jag är väldigt nöjd med dem, fast skaften är lite för stora. Men inte så stora att det är störande dock. Som vanligt har jag inte använd någe mönster utan bara virkat på och haft mina fötter som modell. Virknål nr 3 och tvåtrådigt växtfärgat ullgarn.
Skaften är virkade med stolpar och hela foten med fasta maskor för bättre hållbarhet.

Sockarna jag virkade i vintras gjorde jag helt med stolpar och hållbarheten var inte lång.....stoplarna hjälpte till att snabbt göra stora hål. Och inte har jag orkat stoppa dem heller!! Det verkar som om jag hellre gör nya sockar än att stoppa de som gått sönder....*ler* Jag har redan påbörjat ett par till med.
Må gott!
Disa

11 kommentarer:

Maritas Maskor sa...

De ser jättesköna ut! Det är alltid så vackert med ditt växtfärgade garn och det passar dina modeller så fint!
Och klart att man kan sticka och virka i ull fast det är supervarmt :)

Emmas dagar sa...

Så härliga!

Lilla Anka sa...

Men oooo, så fina! Virka nya istället för att stoppa de gamla! Det hade jag gjort. Stoppa de gamla i soptunnan!

Mmatilda sa...

Jättesnygga sockar! Jag undrar vad du färgat med? Jag gillar den där roströda färgen.
Min mamma försökte lära mig att stoppa sockar en gång i urtiden, men vad hade hon för det? Jag är verkligen urkass på den konsten - medan hon däremot kan göra det så att lagningen blir slät och snygg och prydlig. "Övning ger färdighet" kanske?

Astrid sa...

Snygga!
Så gör jag också, ett par nya när de gamla går sönder. Men jag har aldrig virkat sockor. Måste nog prova nån gång.

Myggan sa...

Verkligen fina! Jag tycker det ser ut som om de sitter perfekt. Jag undrar också vad du färgar med. Det gula kan väl vara björk? Men vad får du den rostbruna fina färgen ifrån?
/Anna

Emilia sa...

Härliga och snygga sockar!

disa sa...

Tack så jätte mycket alla!!

Mmatilda: Det gröna har jag färgat, den rostbruna färgen är det jag köpte på medeltida midsommarfirandet. Jag antar att hon har färgat den färgen på samma vis jag brukar göra, med antingen svamp eller krapp med kopparvitriol eller om det var järnvitriol till betningen istället för vinsten i kombination med alun.

Myggan: Jag tror att jag använde lökskal med en annan betning till det gröna. (färgåtergivningen är väl inte helt hundra) Och se ovan förklaring till det bruna.

Hedvig sa...

Vilka underbara sockor! Såååå charmiga! :)

Anna sa...

jättefina! ja det är säkert bättre att göra foten av fasta maskor det har du rätt i.

Lycka är ~ Onnea on sa...

ser fina ut!
jag stickar sockor, men har aldrig provat på att virka sockor.
~marita~