onsdag 4 maj 2011

Nålbundna sockar



Äntligen är de nålbundna sockarna färdiga och skickade!! *glad* Jag hoppas nu att de passar henne alldeles utmärkt med. Jag vågar mig på att blogga om dem, för jag tror faktiskt inte att hon vet att jag har en blogg.......så hon får nog se dem för första gången när de kommer hem till henne med paketet.

Jag har nålbundit dem med dubbelt två trådigt garn som jag har växtfärgat. Med min favoritnål i älghorn som min kärlek har gjort till mig. Han har gjort ett helt gäng nålbindningsnålar åt mig i olika material, (teak, svartek, redwood, ek) men som med allting annat får man en favorit, och det är en av dem han gjort i Älghorn. Jag har sagt till honom att han måste göra en till exakt likadan utifall den skulle tappas bort eller gå sönder en dag. Jag skulle bli galen då. Så jag hoppas jag får en till nån gång framöver. *ler*

Hur som haver, nu är de färdiga och skickade och det känns jätte roligt!!
Må gott!
Disa

9 kommentarer:

Mmatilda sa...

Jättejättefina är de!

Vintageregreening sa...

Hej!
så fina!
Är några nålbundna sockor till salu?

Margita sa...

Underbara jag ser att du bor i Norrland kanske i närheten av mig som bor i Norra Hälsingland. Jag hoppas att mottagaren förstår vilkem gåva hon får.

Maritas Maskor sa...

Åh så fantastiskt fina!!

retrostuff sa...

Superfina! Så fantastiskt vackra i färgerna. Jag som är helt oduglig på både stick och virk (nålbundna får jag nog slå upp) blir så himla avundsjuk på dig som kan. Tar du beställningar?

Tina sa...

*svimmar* Såå fina!

Hedvig sa...

Jättefina! :)

disa sa...

Hjärtevarmt tack alla!! Jag blir så glad av alla fina kommentarer om mina hantverk. *ler* Sockarna kom fram idag och hon har just ringt och berättat att de sitter helt perfekt!! Så nu är lyckan fullständig.

Susan: Jag har inga nålbundna sockar till salu nu, och tar sällan på mig att göra just sockar för de är så svårt när man inte kan prova dem efter arbetets gång. (finns nästan inga nålbundna mönster alls heller) Om inte den som ska ha dem har samma storlek som mig då. Nålbindning tar mycket längre tid än att virka eller sticka med, så nålbundna produkter blir dyrare än andra med. Men ser du något hantverk jag gjort, kan du alltid hojta om du vill köpa det. Allt är inte till salu, men en hel del kan jag tänka mig att sälja.

Margita: Jodå, hon förstår vilken gåva det är. Vi byteshandlar hon och jag, så dessa är en del i den byteshandeln. Vi har väl medelpad mellan oss, jag bor i Ångermanland. =)

Retrostuff: Nålbindning är den metod man använde förr, innan stickning och virkning uppfanns. Tex på Vikingatiden nålband man. Det tar mycket längre tid att nålbinda än att sticka och virka, så nålbundna produkter är ofta väldigt dyra. Jag tar sällan på mig beställningar på just nålbundna sockar, då det är svårt att göra om man inte kan prova dem på beställaren under arbetets gång. (om inte beställaren råkar ha storlek 37 som jag) Dessa sockar var egentligen ett undantag, då jag bedriver byteshandel med en annan vikingakvinna. Jag säljer mest på vikingamarknader och så, då kan folk prova om de tycker sockan passar och därefter bestämma sig. (Och då har jag oftast bara storlek 37 och 38, då det är lättast för mig att nålbinda.)

retrostuff sa...

Jag har faktiskt varit och googlat ”nålbindning”, tänk att man nästan varje dag kan lära sig något nytt! Kul. Jag har 35, men jag kanske kan få beställa ett par ”vanliga” sockor om du får för dig att sticka någon gång? Hojta till när lusten faller på. Tack för fina kommentarer på min blogg :).