söndag 10 april 2011

Vinterns blygsamma växtfärgningar




Ja, varje gång det har varit noll grader ute, och jag har haft möjlighet - har jag växtfärgat denna vinter. Till synes inte så många gånger. Men lite har det blivit i alla fall. Det är ullgarner jag har färgat och de flesta två trådiga, men även någon tre trådig härva har hängt med. Färgåtergivningen är inte exakt på bilderna, men ganska bra i vart fall. Syns det att det inte är gult, utan ljus orange? Och att det är ljus beige och inte ljus gul? I så fall om det syns, är färgåtergivningen bra. I annat fall suger den.....och ja, jag vet - jag strular alltid till mina garner mer än nödvändigt när jag växtfärgar dem.

Framöver är det tänkt att jag ska färga lite mer, och då blir det gröna och gula nyanser. Men när det ska bli är osäkert, då tiden min bara springer ifrån mig numer. Jag verkligen älskar växtfärgade färger!! Och det är så roligt att få se varje gång vilken färg eller nyans det kan tänkas bli. Ibland får jag till det exakt som jag ville, men ibland blir det någe helt annat. Ofta något ännu bättre. Det är lite spännande varje gång att se resultatet. Och nu behöver jag verkligen massa växtfärgade garner, för mina lager sinar sakta men säkert!
Lev väl!
Disa

6 kommentarer:

Margita sa...

Vilka växter? Använder du även svamp?

disa sa...

Det finns massa olika växter som tex lökskal, blad av olika träd, blommor, rötter, vassvippor, bark och en himla massa andra växter. Och ja, jag färgar även med massa olika svampar. Det är lite olika från gång till gång vad jag tar. =)

retrostuff sa...

Jag tycker det ser ut att ha blivit en hel del jag :). En enda gång har jag växtfärgat, när jag gick min textilutbildning för typ 30 år sedan. Snyggt och spännande att se vad du gör av det.

Tina sa...

Du har lyckats få till mina favoritfärger, ju. Helt klart måste jag prova på växtfärgning.
Medeltidskjorteln på och grytorna fram...
Jag såg några på en vikingamarknad, en gång, som fick till en fantastisk mörkbrun färg med valnötsskal.

Hedvig sa...

*vill ha*

Lena sa...

Vilka fina garner du har färgat! Jag älskar ull och ullgarner.
Visa vad du gjort för fint av dem sen.